Läskig fiskehistoria

Vi hade främmat idag, och då kom vi in på fiske, och då kom jag att tänka på första (och hittills enda) gången jag fiskade insjökräftor. Jag var kanske runt 10 år. men i alla fall så går kräftfiske ut på att man placerar ut mjärdar, en slags nätbur där kräftorna tar sig in i, i sjön och sedan på natten ska man vittja dessa för att se om man har fått någon kräfta. Då skulle jag och pappa ut då mitt i natten och det var ju helt kolsvart ute men otroligt fint väder, det var helt vindstilla och stjärnklart. Pappa rodde ekan och jag fick sitta i fören med en ficklampa. och jag minns att jag tyckte det var riktigt kusligt på sjön för vattnet var svartare än svart och vattnet skvalpade läskigt på båtsidorna. Men det var absolut läskigast när jag skulle ta upp de här mjärdarna ur sjöns avgrund och lysa med ficklampan. Jag var skiträdd att det skulle komma upp ett monster ur sjön när jag drog upp burarna eller att en jätte gädda skulle hugga mig i händerna, som jag hade i vattnet för att kunna dra upp mjärdarna. men mest räddast var jag nog att det skulle finnas kräftor i burarna, med sina stora klor och glansiga mörka kroppar i lamp-skenet. Men till min lättnad och besvikelse så fick vi inga kräftor den natten.  Jag ska absolut fiska kräftor igen!


Kommentarer
Siri

Det låter ganska läskigt, fast häftigt!

2012-04-22 @ 18:02:56
URL: http://fruktklister.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0