Stockholm

Tjena! Jag har varit på äventyr i Stockholm, vi var på klassresa där från i onsdags till i fredags tillsammans med BF-treorna på skolan. Vi bodde på vandrarhemmet Af Chapman på Skeppsholmen så vi hade utsikt över kanalen som fanns där och på andra sidan låg Gamla stan, Kungliga slottet, riksdagshuset och kungsträdgården mm, så man kan säga att vi bodde mitt i centrum. Vi hade underbart väder alla dagarna med sol och värme, förutom i fredags då det var lite kyligare och molningt, perfekt turist väder med andra ord! Vi var på Nordiska Museet på en Strindbergs utställning(Jättetråkigt) och en utställning om mode-genom-tiderna som var roligt att kika på. Vi var också på Naturhistoriska riksmuseet och tittade på Cosmonova Havets djup, där filmduken sträcker sig över halva rummet i en kupol som man sedan får se filmen liggandes. Det var så stort att man fick vrida huvudet för att kunna se allting! Vi besökte även riksdagen och fick en lektion om hur det hela fungerar och fick även träffa en politiker. Men när vi inte var tvugna att gå och göra detta gick jag, Jossan och Becca och ibland tillsammans med Emma, Jessika och Sandra, och strosade i Gamla stan och i Kungsträdgården. Körsbärsträden i Kungsträdgården var jättefina och det var som att gå under ett rosa duntäcke av blommor! helt underbart! Vi hade tur med det också för i fredags hade blommorna vissnat, så vi kom till Stockholm då de stod som mest i blom! Gamla stan var helt görmysigt med de gamla byggnaderna och gränderna och de små mysiga butikerna. Det som piffade upp staden det lilla extra, var nämligen de underbara gamla 50-tals cyklarna som stod här och var intill husväggarna =D (Jag ska förresten leta efter en sån cykel på blocket). Ja, jag hade faktiskt kunnat bo där i Gamla stan, helt otroligt att komma från mig som egentligen avskyr städer som har alldeles för mycket människor, bilar, stress och asfalt och alldeles för lite skog, frisk luft och lugn och ro. Men något som förbryllade mig var att det knappt fanns några matafärer! Det fanns bara massa restauranger och cafeer. Det var otroligt tur att Jossan visste på ett ungefär var det skulle finnas en mataffär för annars hade vi tre kunnat gå hela natten och letat efter en :P Dessutom tycker jag nog allt att de flesta stockholmare var lite snorkiga för om man möttes på gatan var det ingen som hjälpte till att väja, de bara gick rätt fram utan att bry sig! Lite ödmjukhet kunde vara bra tack! Men de var också otroligt laglydiga, det var inte många som gick över gatan mot rött ljus när det inte kom några bilar. Här i Göteborg går alla mot rött bara de får chansen! Haha!

Men i alla fall så var det riktigt roligt och bussresan som tog 7 timmar var något av det bästa med resan =) jag åker gärna till Stockholm igen =)

Ha en underbar kväll!


Kommentarer
Jessika

Håller med det om stockholmarna, de gick omkring som att de ägde gatorna :O Får man möte så brukar man ju akta sig lite :O

2012-05-05 @ 21:54:25
URL: http://xjessie.webblogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0